Friday, July 4, 2008

KELANTAN TERUS BERJIMAT



Nik Aziz dengan tujuh langgkah lanjut penjimatan kerajaan negeri

KOTA BHARU : Kerajaan Pas Kelantan dengan dasar ‘berbelanja jangan sampai boros , berjimat jangan sampai kedekut’ sejak mula mentadbir 18 tahun dahulu mengumumkan tujuh langkah-langkah penjimatan tambahan berikutan kenaikan harga minyak.

“Kelantan sudah lama buat dasar berjimat kerana dengan mengurus harta berpandu kepada ajaran Islam kerana semuanya milik Allah tidak termasuklah batang tubuh kita sendiri. Kita berjimat bukan semata-semata kerana harga minyak naik tetapi kerana ia tuntutan agama,” kata Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada pemberita seleaps mesyuarat mingguan exco kerajaan negeri baru-baru ini.

Mesyuarat pada 25 Jun itu memutuskan langkah serta merta supaya semua penerbangan pegawai kerajaan negeri hendaklah menggunakan kelas ekonomi kecuali bagi kes melibatkan kesihatan.

“Tuntutan elaun exco akan dihadkan, peruntukan kos menganjurkan program dan majlis keraian akan dikuranglan 30 peratus daripada biasa dan segala program melibatkan kakitangan kerajaan seboleh mungkin diadakan di dewan dan pejabat kerajaan sendiri,” kata Nik Aziz lagi.

Beliau juga memberitahu setiap peralatan elektrik seperti penghawa dingin, lampu dan komputer wajib ditutup semasa waktu rehat kecuali jika ada pekerja yang masih bertugas.
Amalan menutup penghawa dingin lebih awal dari masa tamat waktu pejabat sudah lama dipraktikkan di Kelantan sejak beberapa tahun dahulu.

“Pembelian peralatan pejabat juga akan dihadkan dan langkah yang ketujuh adalah pemberhentian segera projek pembaikan penaikan taraf yang tidak perlu kepda pejabat dan sebagainya,” katanya.

Nik Aziz menjelaskan jika harta sendiri pun Islam mengharamkan pembazitran maka inikan pula harta kerajaan yang diamanahkan rakyat untuk ditadbir.

No comments: