Friday, March 7, 2008

KUASA ALLAH ATASI KEBIJAKAN MANUSIA : NIK AZIZ












KOTA BHARU : Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan rakyat Kelantan bahawa tiada kuasa yang dapat mengatasi Allah hatta perancangan bijak yang dilaksanakan manusia.

“Sejarah telah mencatatkan Abrahah dengan bala tentera bergajah telah cuba memusnahkan Ka'bah dan Kota Makkah.
"Namun mereka hancur akibat serangan burung Ababil yang diutuskan Allah bagi membantu penduduk yang tiada kekuatan,” katanya dalam amanat selepas mengetuai solat Subuh berjamaah di padang Stadium Sultan Muhammad ke IV baru-baru ini.
Beliau merujuk kepada perancangan Barisan Nasional (BN) yang mahu merampas Kelantan dengan pelbagai tawaran mega menambat hati rakyat.
Pada pagi 7 Mac itu, lebih 10 ribu pendokong dan penyokong Pas telah bermunajat di padang stadium tersebut seawal jam 3.30 pagi.

Munajat mempertahankan kerajaan Kelantan itu dimulakan dengan solat Tahajud yang diimamkan Ahli Jawatankuasa Dewan Ulamak PAS Kelantan, Ustaz Hussin Ibrahim Masri.

Kemudiannya bekas Ketua Pengelola Halaqat Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Ustaz Mohamad Mustapha yang bertanding di kerusi Dun Demit telah mengimamkan solat hajat.

Dalam doa panjang yang berjaya menggamit deraian air mata dari semua yang hadir, Ustaz Mohamad telah menyebut nama-nama pemimpin Umno Kelantan seperti Datuk Seri Annuar Musa dan Datuk Dr Awang Adek bagi memohon kekuatan daripada Allah berhadapan dengan pihak mereka ini yang semakin sombong dan sanggup melakukan apa sahaja bagi menguburkan Islam yang disemai kerajaan Pas Kelantan sejak 18 tahun lalu.

Apabila Menteri Besar pula berdoa di akhir amanatnya, sekali lagi hujan air mata membasahi pipi setiap hadirin.

Rakyat Kelantan sememangnya tidak pernah lari dari doa dan solat hajat memohon bantuan dari Allah. Apabila ia berkaitan memilih pemimpin yang akan mentadbir negeri dan negara, rutin itu menjadi perkara wajib yang mesti dilakukan.

No comments: