Friday, March 7, 2008

MAKI NIK AZIZ JADI BAHAN KEMPEN UMNO


Maki Nik Aziz jadi bahan kempen Umno

KOTA BHARU : Jika strategi Pas dan pembangkang mendedahkan kepada rakyat kerosakan yang dilakukan kerajaan dikatakan ‘mengumpat’ oleh Umno dan Barisan Nasional (BN), adakah kempen yang dilakukan BN lebih baik dan berlandaskan tamadun Islam sebagaimana dilaungkan Timbalan Perdana Menteri?

Tinjauan yang dibuat ke atas salah sebuah majlis perjumpaan dengan calon BN bagi kerusi Parlimen Kota Bharu (Datuk Fatmi Salleh) dan Dun Bunut Payung (Rosmadi Ismail) dekat sini mendapati modal utama yang digunakan mereka adalah cacian terhadap Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Majlis yang diadakan di kediaman penghulu pembangunan mukim di Kg Puteh telah memanggil seorang penceramah jemputan yang dikenali dengan nama Ustazah Norhayati untuk berucap selepas kedua-dua calon BN itu.

‘Ustazah Norhayati’ yang mengaku dirinya bekas seorang aktivis Pas telah mengambil peluang menyampaikan ceramah agamanya dengan memaki Nik Aziz.

“Kalau hendak dibandingkan dengan air sembahyang hajat Nik Aziz, air yang digunakan oleh tok cha (sami Buddha) adalah lebih baik lagi.

“Tok Guru ini sebenarnya mengambil duit derma yang diserah ahli Pas untuk puak-puak dia,” dakwa ‘ustazah’ tersebut.

Dia juga membuat perbandingan Nik Aziz umpama seorang pemandu lori yang membawa penumpang di belakang. Jika berlaku kemalangan, pemandu terselamat dan yang akan ditimpa musibah adalah pengikut di belakang.

Apa yang melucukan adalah tindakan Umno memanggil ustazah tersebut membawa padah kerana hadirin yang memenuhi ruang di rumah penghulu itu rata-ratanya terkejut dan marah dengan fitnah yang dilemparkan kepada Tuan Guru.

Ramai hadirin memberi komen Ustazah jenis apa yang dibawa Umno itu dan ada yang menjerit ‘ Bo lah’ (sudahlah) kerana tidak tahan mendengar dakwaan yang dibuat.

Jika ada yang pada mulanya berfikir hendak menjadi ‘biru’, akhirnya lebih seratus yang hadir pulang dengan rasa ‘kehijauan’.

No comments: